vrijdag 19 december 2008

Woensdag en Donderdag

Woensdag hebben we dan eindelijk ons project opgeleverd. Men. Karim (de systeembeheerder) is even gaan kijken naar ons werk en hij was tevreden. Leuk om een echt project op te leveren en alles werkt zoals het gepland was.
S`morgens kwam er een journalist en een fotograaf om ons te interviewen en een stukje over ons in de krant (“de ware tijd”) te zetten.

De server die Pim en zijn groepje hadden geïnstalleerd heeft het begeven, net 1 dag nadat Pim weg is (die is dinsdags terug naar Nederland gegaan omdat hij later die week op vakantie zou gaan met zijn familie). Waarschijnlijk is het een hardware probleem waardoor de server is gecrasht. Werner had me in eerste instantie gevraagd of ik die weer kon opbouwen maar later zijn de plannen gewijzigd en zullen we een netwerk opleveren zonder server. Daar zullen we nog wel wat aanpassingen voor moeten doen, maar een werkend netwerk zullen ze krijgen!!

Donderdag kon ik lekker uitslapen tot 7:00 (normaal staan we op om 5:15/5:30) omdat we een bedrijf zouden bezoeken (Telesur).
Dit keer zouden we niet met de auto gaan maar eens reizen zoals ze hier regelmatig ook wel eens reizen namelijk met het bootje de surinamerivier oversteken en daarna nog een klein stukje lopen. De boot was echt zoals je wel eens op de televisie ziet, heel dun met een dakje erop en in allerlei kleuren geschilderd. Zo`n overtocht kost maar 1,50 SRD (ongveer €0,50), en de boot vertrekt pas als die vol is. Wel grappig, gelukkig hoef je nooit zo lang te wachten rond dat tijdstip want er komen genoeg mensen.
Toen we er aankwamen was Werner er al met voor iedereen een krant. En ja hoor, we stonden er in. Leuk, ik sta in een Surinaamse krant met mijn naam en foto.
De rondleiding bij Telesur was best leuk, we kregen een uitgebreide rondleiding die naar mijn idee ook wel in 2 uur had gekund. Nu waren we begonnen om 9:00 en waren we pas om 14:30 klaar. Ja het duurde wel erg lang, maar we zijn op plaatsen binnen het bedrijf geweest waar niet iedereen komt en kregen een goede uitleg. We zijn net als bij digicel in de serverruimte geweest en maar die van Telesur was wel even wat groter als die van digicel.
We kregen tot 2 keer toe wat te eten en te drinken en na afloop kregen we een complete lunch mee naar huis (kip met rijst en kouseband en natuurlijk weer iets te drinken) naast een leuke sleutelhanger, petje en een pen met zoals het hoort het Telesur logo. Daar kan Nederland een voorbeeld aan nemen.
Telesur had zelfs een programmaboekje voor ons gemaakt dat er zo uitzag;

9:00 ontvangst gasten Keizerstraat.
9:15 - 9:45 inleiding door dhr. K. Welzijn in de kantine.
10:00 – 10:45 rondleiding op de afdeling Management Informatie Systemen (MIS) door dhr. R. Hahn.
11:00 – 11:45 Rondleiding op de afdeling Exploitatie Onderhouds Centrale (EOC) door dhr. D. Tjen A Kwoei.
11:45 – 12:15 Rondleiding op de afdeling Transmissie dienst (TRADI) door dhr. H. Bottse.
12:15 – 12:30 Vertrek naar centrum 2 aan de van `t Hogerhuysstraat.
12:30 – 13:15 Centrum 2 (TRADI) Rondleiding door dhr. Wijnhard.
13:15 – 13:45 Rondleiding op de afdeling internet en multimedia diensten door dhr. M. Noten.
14:00 Vertrek naar keizerstraat.

Bij het zien van het programma keek ik Werner en Roland aan en zag aan ze dat wat ik dacht ze ook dachten. Ik had niet verwacht dat het zo lang zou duren. Maar goed, uiteindelijk was het echt leuk en bijzonder om eens achter de schermen te kijken bij een groot Telecommunicatie bedrijf.

Na het bezoek aan Telesur zijn we met een aantal nog ff een uurtje Paramaribo in geweest.
Toen ik eenmaal thuis was heb ik mijn vermoeide voeten in de hangmat gelegd en ben ik in slaap gevallen.

matthijs

Geen opmerkingen:

Een reactie posten